Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak
19.12.2020, Milan Šurkala, aktualita
Automobilka Mercedes-Benz si je svými technologiemi dost jistá, a proto už brzy dodá první várku elektrických autobusů, které mají být vybaveny pokrokovými solid-state akumulátory. Dostane je město Brémy.
jiriji (10) | 19.12.202020:21
..jste podlehl mediální masáži, že se stále zvyšuje ­"hustota Li­-Ion článků­" což je tedy mimochodem od člověka s technickým přehledem jako jste Vy, dost husté vyjádření :­-­) Ale zpět k věci ­- energetická hustota energie uložené v li­-on článcích nijak výrazně neroste, stačí porovnat hodnoty NCR18650B ­(rok 2012 ­- 676W­/l ­) použité v prvních Teslách a dnes vyráběných NCR18650GA ­- 693W­/l . Je to jen velmi mírný pokrok v mezích zákona :­-­)
Roste hustota energie uložené v sestavených bateriích, díky optimalizaci jejich konstrukce a přechodem na větší rozměry článků 20700,21700. Co se zlepšuje výrazněji je vnitřní impedance a životnost.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (402) | 19.12.202021:11
" Je to jen velmi mírný pokrok v mezích zákona :​­-​­) ­" Zvýšení hustoty to snad není? Někde jsem se vyjadřoval k tomu, kolik procent to je? Moc nerozumím Vašemu příspěvku, když také sám říkáte, že hustota roste.

Navíc baterky nejsou jen Tesla. Je mnoho elektromobilů s mnoha různými typy baterek od mnoha různých společností. Souhlasím s Vámi, že většina zisků jde na vrub rozměrovým změnám celých baterkových modulů, ale to neznamená, že se nemění články. Jen ta Tesla, když už u ní chcete zůstat, používá nejen různé rozměry ­(18650 i 2170­), ale i různé směsi ­(LFP, NCA i NMC­), a např. letos v létě se navyšovala hustota na úrovni článků o 5 %.
Odpovědět0  0
jiriji (10) | 21.12.20202:15
Když chcete slovíčkařit, tak jsem nikde nenapsal, že baterky jsou jen Tesla, ani že se nemění články a když napíšu, že se kapacita zvýšila od roku 2012 o pár procent , nerovná se to automaticky, že ­" hustota Lion článků neustále roste­" .
Smyslem mého původního příspěvku bylo upozornit, že navzdory neustálým informacím o zdokonalování li­-on článků je reálné zvýšení měrné kapacity článků celkem zanedbatelné, proběhlo zejména mezi lety 2012­-2016 a odehrává se v oblasti optimalizace a výměny jednoho parametru za druhý a čachrováni s nominální­/typickou­/maximální kapacitou.
A já se neřídím tím co kde kdo napíše, ale datasheety příslušných článků, protože k nim navrhuji BMS..
Když už machrujete s rozměry a technologiemi, tak byste také mohl vědět, že Tesla 21700 je ve skutečnosti Panasonic NCR21700A s typickou kapacitou 5000mA, tj. má měrnou energii ­(743W­/l­) menší než 18650­/3500mA ­(762W­/l­) a tudíž to ­"neustálé­" zvyšování hustoty uložené energie v tomto případě bylo poklesem ;­-­)
Uvidíme, zda když Panasonic slibuje o 5% kapacity navíc, nebude to vykoupeno znatelnými ústupky v jiných parametrech.
Není problém vyrobit článek se skutečně významně vyšší kapacitou ve stejném objemu, stačí použít tenčí elektrody,separátor atd, ale např. proudová zatížitelnost poklesne natolik, že článek nebude použitelný třeba v EV..
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (402) | 21.12.20209:47
"tudíž to ​­"neustálé​­" zvyšování hustoty uložené energie v tomto případě bylo poklesem ;​­-​­) ­"

Však proto také říkám že baterky nejsou jen Tesla, kde to na úrovni článku kleslo. To, že se u Tesly hustota snížila, neznamená, že se to děje i u jiných. Baterky nejsou jen u Tesly a baterky nevyrábí jen Panasonic.
Odpovědět0  0
jiriji (10) | 23.12.20200:51
A já znovu opakuji, že jsem nikde netvrdil, že baterky jsou jen Tesla, zvláště když se Tesla jen chlubí cizím peřím, protože vývoj dělá Panasonic. Jenže objemová energetická hustota se přechodem na 21700 nesnížila jen u Panasonicu, ale obdobné parametry mají například i články stejných rozměrů ­(INR21700­) od LG i SDI,stačí nahlédnout do datasheetů..
Fakta jsou jasná ­- tak neztrácejte zbytečné čas dohadováním a raději pro nás udělejte nějaký test na Digimánii;­-)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.